FORSIDEN FACEBOOK USA 13/14 UTVEKSLING? BLOGLOVIN

Ikke lenge igjen!

Nå er det ikke lenge igjen før jeg drar til USA! Har enda ikke fått vertsfamilie, så vet ikke når jeg drar men blir mest sansynlig å dra 8, 15 eller 22. august ettersom forberedelseskurset i New York starter de dagene. Men igjen så kan det jo hende at jeg ikke får dratt på forkurset om jeg ikke får familie før den 22 eller at datoene ikke passer med skolestart. Vi får se :)

Forkurset er et kurs som varer i en uke og tar sted i New York. Det er ikke bare STS som holder et slikt kurs så vi møter nok andre fra forskjellige organisasjoner. Etter kurset drar alle til sine vertsstater.

Uken i New York kan se slik ut:

Dag 1. Ankomst. Du blir tatt imot av STS-ledere på flyplassen og drar videre til campus. Der møter du alle deltakerne som skal være med på kurset.

Dag 2. Velkomstmøte. Vi blir kjent med campus og prøver noen amerikanske idretter sammen. Vi forbereder oss også på morgendagens utflukt til byen.

Dag 3. Sightseeing i New York City. Vi oppdager blant annet Times Square og avslutter kvelden med en båttur rundt Manhattan. Vi får også tid til shopping og sightseeing på egenhånd. På kvelden samles vi til filmkveld.

Dag 4. Vi spanderer hele dagen på campus og har diskusjoner rundt hvordan det er å være utvekslingselev. Vi prøver oss også på amerikanske idretter og tar oss en dukkert i bassenget.

Dag 5 og 6. Vi får besøk av en amerikansk professor som forteller om amerikansk historie, det politiske systemet og hverdagslivet i USA. Vi avslutter dagen på Jones beach.

Dag 7. Diskusjoner rundt forberedelser og tid til å ta opp spesielle spørsmål. Avskjedsfest før du og dine kurskamerater reiser videre til vertsfamiliene.
(kopi fra STS sin hjemmeside)

Nå Gleder jeg meg helt sinnsykt til jeg skal dra og får så vidt sove om nettene. Har magen full av sommerfugler. Men begynner å skjønne hvorfor dem sier at utveksling ikke er for alle. Jeg har ingen kontroll over situasjonen nå. Og hvem vet, plutselig ringer dem imorgen og sier at jeg drar om en uke. Da er det bare å pakke, søke stipend og diverse, skaffe flybilett til Oslo, si hade til venner.. pluss mye mer! Dessuten vil jeg jo ha tid til å få snakket med familien, å få vite hva jeg kommer til. Gleder meg til den dagen jeg sitter trygt i sofaen hos vertsen og spenningen har gitt seg.

Ellers i sommer har jeg ikke gjort annet enn å jobbe, pakke litt smått og vært mye med familien. Har mormor og bæste på besøk så får vært litt med dem også før jeg drar:)

Det skal gå ti måneder før jeg får høre latteren til verdens beste lillesøster på nært hold igjen. Hun fyller foresten 3år etter jeg er dratt og det gjør så vondt at jeg ikke er der da. Det skal bli så godt den dagen jeg ser henne igjen. Gleder meg allerede!

Om noen lurer på noe er det bare å spørre!

#Utveksling #USA

Den Amerikanske Ambassaden

På søndag tok jeg turen til Oslo igjen hvor jeg dagen etter hadde møte hos den amerikanske ambassaden. Siden jeg reiser til USA måtte jeg møte personlig. Møtet var igår så jeg tilbragte en natt på hotell. Både hotellet, ambassaden og STS sitt kontor lå sånn ca. i samme område. Perfekt! Selve prosessen inne hos ambassaden tok kanskje 5min. Det var ventingen som tok lengre tid, men det var bare å smøre seg med tolmodighet. Møtte dessuten Idunn som jeg snakket med mens vi sto i kø. Å når man er utvekslingselev så har man mye å snakke om så stillhet var ikke et problem.

Etter møtet dro jeg til hotellet, sjekket ut og så var det bare å finne STS sitt kontor. Hei, halo, Maren på tur... Brukte veldig lang tid på å finne fram og ringte både STS og Silje (som jeg møtte sist jeg var i Oslo) for å finne veien. Måtte stoppe folk for å spørre også. Fant til slutt fram, men det gir jeg all ære til Silje for som fulgte meg halveis! :-) Da jeg var kommet fram hentet jeg t-skjorte og sekk som skal brukes dagen vi reiser.

Siden jeg hadde sjekket ut fra hotellet gikk jeg å bar på alt jeg hadde med meg så etter jeg hadde fulgt Silje til Oslo S dro jeg selv til Gardemoen og ventet der i 6timer. Ble ikke så mye shopping men dro ikke helt tomhendt hjem heller.

Tilbringte kvelden før møtet her i vinduskarmen med nudler fra Deli de Luca og Vitamin Well.

Det er nå rundt 1-2 måneder til jeg reiser. Vet ikke avreisedato fordi jeg ikke har fått vertsfamilie enda. Tellefonen om plassering kan komme når som helst nå og jeg venter i stor spenning på å få vite hvor jeg kommer til å oppholde meg det neste året. Det har enda ikke gått opp for meg at jeg faktisk skal dra. At jeg om 1-2 måneder drar ut på en reise som jeg kommer til å minnes tilbake til for resten av livet. Det er så mye jeg gleder meg til. Opplevelser. Familien. Nye venner. Første skoledag. Det er deilig å tenke på at alt dette ligger forran meg og er enda igjen å oppleve. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.

Helga i Oslo

Fredag

Fredag var avreisedag og sto opp i 6-tiden for å ta bussen til Kirkenes i 8-tiden. Når vi kom til bussholdeplassen kom jeg selfølgelig på at jeg hadde glemt mobilen hjemme så vi måtte kjøre hjem for så å kjøre tilbake. Vi rakk det heldigvis :)
Flyturen fra Kirkenes til Oslo gikk ikke knirkefritt da jeg har veldig stor flyskrekk, men alt som skulle til var et par tårer og en hånd fra mamma å holde i. Norwegian hadde også klart å overbooke flyet så ble litt krangling om plasser, typisk!

Da vi kom fram var det å lete etter hotellet, haha! Vi brukte god tid på å finne fram ettersom vi aldri har bodd på det hotellet, men etter noen runder i ring og med "hjelp" fra google-maps kom vi endelig frem og kunne sjekke inn. Når koffertene lå trygt inne på hotellrommet kunne vi endelig dra ut for å spise etterfulgt med en liten shoppingrunde. Når vi var klare for å ta kveld og hadde kommet fram til hotellet ser vi en kinaresturang rett nedenfor. Lykke! Kvelden ble tilbragt i senga med vårruller, scampi samt noen gnagsår på føttene.

Lørdag

Lørdag var første dag av avreisemøtet som er hele grunnen til at jeg var i oslo. Det holdt sted på høyres hus og vi var faktisk en god del utvekslingselever der. Det ble holdt diverse foredrag om alt mulig fra plasseringer og vertsfamilier til forventninger og mest tenkelige scenarier. Det kom også tidligere utvekslingselever for å fortelle om deres opplevelse i utlandet. lærte mye og fikk svar på det meste. Kan foresten IKKE ta lappen i USA. Dumt, dumt! Når møtet var ferdig var det rett til byen for å shoppe litt før butikkene stengte. Etter det var det middag på TGI Friday's etterfulgt av en bluberry cheesecake shake til dessert. Så bar det rett tilbake til hotellet og inn i koseklærne.

Søndag

Søndagen startet tidlig, veldig tidlig. Etter ca 4 timer søvn var det bare å stå opp og hoppe rett i dusjen. Ordnet meg nermest med øynene igjen. Møtet på søndag handlet om kort, mobil og internett i utlandet, lånekassen, visum og litt om vertsfamiliene. Fikk også vite hvordan det blir på avreisedagen så jeg blir å ta fly fra Oslo til London så videre til USA. Kan hende jeg ikke får dratt på forberedelseskurs i USA om jeg ikke får plassering tidsnok, så er bare å krysse fingrene å håpe på at jeg snart får både vertsfamilie og skole. Ellers så bruker STS å arrangere en tur til Hawaii iløpet av skoleåret så håper på at den skolen jeg kommer inn i holder feriene i tidsrommet til Hawaii-turen.

Etter møtet vårt var det foreldremøte, så da dro jeg, Stine og Øivind tilbake til hotellet så rett tilbake til byen for å møte Andrea. Vi fikk oss en liten søndagstur i slottsparken, noe som var deilig etter de stressende dagene vi har hatt. Når foreldremøtet var ferdig spiste Jeg, Øivind, Stine, mamma og stine sin mamma middag på kinaresturangen rett nedfor hotellet vårt. Så dro de hjem, og jeg og mamma opp på hotellet for å bare slappe av å chille forran TV'en. Tror faktisk vi kom oss opp på hotellet i 5tida, så du kan jo bare tenke deg hvor sliten vi var.

Utvekslingsstudent i USA 2013-2014

USA 2013-2014

Høsten 2013 drar jeg til USA hvor jeg skal bo i 10 måneder hos en vertsfamilie. Hvor jeg ender opp vet jeg ikke enda, men håper selfølgelig (som alle andre) på det perfekte utvekslingsåret i det typisk, amerikanske livet. Du vet; highschool som på TV, BBQ's, starbucks, victoriassecret, homecoming og alt det vi gjerne assosierer med USA.

STS

Jeg sendte inn min søknad til STS (organisasjonen jeg reiser med) i fjor vår og ble akseptert på høsten samme år. Etter å ha fylt ut to deler av enda en søknad er jeg endelig ferdig og kan glede meg til den dagen jeg får vertsfamilie og ikke minst til den dagen jeg reiser. Fredag 26. april reiser jeg og mamma til oslo på STS sitt avreisemøte for utvekslingsstudenter som reiser til høsten. Der får vi mer informasjon om hvordan prossessen blir fram til avreisedato, om utvekslingsåret og gennerelle ting det er greit å vite før man drar. Vi får også høre om muligheter etter utvekslingsåret.

HVORFOR?

Jeg drar til USA mest fordi jeg vil komme meg ut i verden å oppdage litt, men det er ingen hemmelighet at jeg er blitt fristet av filmer om higschool i USA. Skolen i USA er vell det jeg gleder meg mest til, men har også hørt at folk skal være veldig gjestfrie der borte, og jeg har i vertfall fått et intrykk av at amerikanerne er veldig engasjerte, eller glad i å "overdrive". som for eksempel ved pynting av hus til helligdager, den typiske highschool-spirit'en ++ Det er også noe jeg håper jeg opplever og i så tilfelle gleder meg kjempemye til!