FORSIDEN FACEBOOK USA 13/14 UTVEKSLING? BLOGLOVIN

Helga i Oslo

Fredag

Fredag var avreisedag og sto opp i 6-tiden for ta bussen til Kirkenes i 8-tiden. Nr vi kom til bussholdeplassen kom jeg selflgelig p at jeg hadde glemt mobilen hjemme s vi mtte kjre hjem for s kjre tilbake. Vi rakk det heldigvis :)
Flyturen fra Kirkenes til Oslo gikk ikke knirkefritt da jeg har veldig stor flyskrekk, men alt som skulle til var et par trer og en hnd fra mamma holde i. Norwegian hadde ogs klart overbooke flyet s ble litt krangling om plasser, typisk!

Da vi kom fram var det lete etter hotellet, haha! Vi brukte god tid p finne fram ettersom vi aldri har bodd p det hotellet, men etter noen runder i ring og med "hjelp" fra google-maps kom vi endelig frem og kunne sjekke inn. Nr koffertene l trygt inne p hotellrommet kunne vi endelig dra ut for spise etterfulgt med en liten shoppingrunde. Nr vi var klare for ta kveld og hadde kommet fram til hotellet ser vi en kinaresturang rett nedenfor. Lykke! Kvelden ble tilbragt i senga med vrruller, scampi samt noen gnagsr p fttene.

Lrdag

Lrdag var frste dag av avreisemtet som er hele grunnen til at jeg var i oslo. Det holdt sted p hyres hus og vi var faktisk en god del utvekslingselever der. Det ble holdt diverse foredrag om alt mulig fra plasseringer og vertsfamilier til forventninger og mest tenkelige scenarier. Det kom ogs tidligere utvekslingselever for fortelle om deres opplevelse i utlandet. lrte mye og fikk svar p det meste. Kan foresten IKKE ta lappen i USA. Dumt, dumt! Nr mtet var ferdig var det rett til byen for shoppe litt fr butikkene stengte. Etter det var det middag p TGI Friday's etterfulgt av en bluberry cheesecake shake til dessert. S bar det rett tilbake til hotellet og inn i koseklrne.

Sndag

Sndagen startet tidlig, veldig tidlig. Etter ca 4 timer svn var det bare st opp og hoppe rett i dusjen. Ordnet meg nermest med ynene igjen. Mtet p sndag handlet om kort, mobil og internett i utlandet, lnekassen, visum og litt om vertsfamiliene. Fikk ogs vite hvordan det blir p avreisedagen s jeg blir ta fly fra Oslo til London s videre til USA. Kan hende jeg ikke fr dratt p forberedelseskurs i USA om jeg ikke fr plassering tidsnok, s er bare krysse fingrene hpe p at jeg snart fr bde vertsfamilie og skole. Ellers s bruker STS arrangere en tur til Hawaii ilpet av skoleret s hper p at den skolen jeg kommer inn i holder feriene i tidsrommet til Hawaii-turen.

Etter mtet vrt var det foreldremte, s da dro jeg, Stine og ivind tilbake til hotellet s rett tilbake til byen for mte Andrea. Vi fikk oss en liten sndagstur i slottsparken, noe som var deilig etter de stressende dagene vi har hatt. Nr foreldremtet var ferdig spiste Jeg, ivind, Stine, mamma og stine sin mamma middag p kinaresturangen rett nedfor hotellet vrt. S dro de hjem, og jeg og mamma opp p hotellet for bare slappe av chille forran TV'en. Tror faktisk vi kom oss opp p hotellet i 5tida, s du kan jo bare tenke deg hvor sliten vi var.

... Ingen kommentarer

Utvekslingsstudent i USA 2013-2014

USA 2013-2014

Hsten 2013 drar jeg til USA hvor jeg skal bo i 10 mneder hos en vertsfamilie. Hvor jeg ender opp vet jeg ikke enda, men hper selflgelig (som alle andre) p det perfekte utvekslingsret i det typisk, amerikanske livet. Du vet; highschool som p TV, BBQ's, starbucks, victoriassecret, homecoming og alt det vi gjerne assosierer med USA.

STS

Jeg sendte inn min sknad til STS (organisasjonen jeg reiser med) i fjor vr og ble akseptert p hsten samme r. Etter ha fylt ut to deler av enda en sknad er jeg endelig ferdig og kan glede meg til den dagen jeg fr vertsfamilie og ikke minst til den dagen jeg reiser. Fredag 26. april reiser jeg og mamma til oslo p STS sitt avreisemte for utvekslingsstudenter som reiser til hsten. Der fr vi mer informasjon om hvordan prossessen blir fram til avreisedato, om utvekslingsret og gennerelle ting det er greit vite fr man drar. Vi fr ogs hre om muligheter etter utvekslingsret.

HVORFOR?

Jeg drar til USA mest fordi jeg vil komme meg ut i verden oppdage litt, men det er ingen hemmelighet at jeg er blitt fristet av filmer om higschool i USA. Skolen i USA er vell det jeg gleder meg mest til, men har ogs hrt at folk skal vre veldig gjestfrie der borte, og jeg har i vertfall ftt et intrykk av at amerikanerne er veldig engasjerte, eller glad i "overdrive". som for eksempel ved pynting av hus til helligdager, den typiske highschool-spirit'en ++ Det er ogs noe jeg hper jeg opplever og i s tilfelle gleder meg kjempemye til!